Istanbul Cultuur

17 juli 2015 - Istanboel, Turkije

Vandaag een dagje cultuur op snuiven. Misschien niet de beste dag omdat op deze dag de ramadan eindigt en het overal megadruk is.
We zijn begonnen bij de blauwe moskee, Sultan Ahmet moskee. Deze moskee zou de hoofdmoskee worden van het rijk met naar liefst 6 minaretten. Hiermee overtrof hij alle andere moskeeen van istanbul, maar beconcurreerde ook het hoofdheiligdom van Mekka. Daarom werd hij gedwongen hieraan een zevende minaret te schenken.
Daarna door naar de Hagia Sophia, de grote kerk van het christendom. Het interieur hiervan is zowel christelijk als islamitisch.
Op weg naar het topkapi door het Gulhanipark. Dit park behoorde ooit tot de tuinen van het paleis.
Onderweg kwamen we kangs het archeologisch museum, arkeoloji muzesi istanbul, voor gestaan niet in geweest. Gewoon wegens tijdgebrek.
Zo ook even later bij het Topkapi paleis. Ellenlange rijen voor de ingang. Het paleis oogt in vergelijking met de paleizen van de westerse heersers wat bescheiden. In 1541 woonde hier voor het eerst een sultan met zijn harem.
Daarna met taxi terg naar hotel waar de taxi meter aan het eind van de rit op wonderbaarlijke wijze van 20 naar 40 lira ging :-(
S'avonds terug gelopen naar de kust. Stad ziet er dan toch anders uit met alle winkeltjes dicht en voorzien van ijzeren rolgordijnen. Restaurant viel beetje tegen. Niet het beloofde buiten eten met zeezicht. Dit hebben we goed gemaakt door een dessert te eten op het terras tegen over ons hotel bij cafe restaurant Why Not.
Afsluiting van Istanbul. Mooi, indrukwekkend maar ook vermoeiend en veel indrukken in korte periode. Met afwisselend zeer vriendelijke en zeer arrogante of onbesuisde turkse bevolking.
Weer een super ervaring rijker. Morgen vliegen om 13.15 naar Cappadocie, Nevsehir.