Perge-Aspendos-Side

24 juli 2015 - Antalya, Turkije

Vandaag al om half 8 ontbeten omdat om 8 uur de bus voor reed voor onze laatste excursie naar de oude steden Perge, Aspendos en Side. Afgesloten met een ritje naar een waterval. Om half 7 waren we terug, moe moe moe en oververhit, maar het was mooi. Geen klacht over de lippen van Yvanka, terwijl ze dit echt niet leuk vind@petje af. Gelukkig kan ze nu de hele avond weer skypen met haar vriend ;-)
Perge was geen afgelegen bergstadje maar de metropool van Pamphylie. Tegenwoordig is de stad voor het grootste gedeelte uitgegraven en komen er dagelijks honderden toeringcars op af, dit hebben wij niet gezien. Mss niet zo druk door de hitte of doordat het toerisme in Turkije idd afneemt zoals ze hier zeggen.
Aan het hoofd van Perge stond destijds een vrouw,Plancia Magna.

Aspendos ligt ten oosten van de districthoofdstad Serik enige km verwijderd van de kustweg. Aspendis is beroemd geworden vanwege het theater, het best bewaarde uit de antieke oudheid. In de zomer vinden hier concerten en opera uitvoeringen plaats-voor de populaire dansshows wordt thans een modern theater gebouwd.

Side is een oude stad, die alles werkelijk niet heeft verdiend. Want Side dat in de hellenistische periode, in de 2e eeuw voor christus en in de romeinse keizertijd tot de belangrijkste van klein Azie behoorde is in deze tijd het decor van een souvenierhandel met een enorme omzet.

De eerste twee steden hebben we nauw gezet gelopen obv een gids. Bij de derde was de koek op en zijn we op eigen houtje gegaan.
De waterval aan het eind kon nog net, maar de knollen waren behoorlijk op.
Thuis weer in het hotel direct zwembad ingedoken, daarna douchen en op zoek naar een mac donald. Als klap op de vuurpijl was deze ook nog niet zo makkelijk te vinden. Lag buiten oud Antalya.

Ze meten hier ook met 2 maten. Toeristen en eigen bevolking. Yvanka had in Aspendos een foto besteld, voor turken was deze 7 lira en voor toeristen 15 lira. Zo ook bij de mac, een bigmac menu voor turken 16 lira en voor toeristen 20 lira (lira delen door 3 =euro)
Mss moeten we dat in Nederland ook eens gaan toepassen.

Morgen rustig aan, even naar de bazar en het strand. Dan lekker dineren aan zee.