Toronto 28-7-2019

29 juli 2019 - Toronto, Canada

Na een lekker ontbijt buffetje rond 10.00u vertrokken richting Toronto. Drie excursies op het programma. We rijden er lekker vlot heen en vinden een parkeergarage ongeveer "voor de deur" Top. Wel even €25,- maar dat went ook haast.

Eerste stop, de CN Tower. Een 543 m hoge televisie mast. Na 40 maanden bouwen werd deze in 1976 voltooid. Het is het op 2 na hoogste gebouw ter wereld. Vanaf het hoogste uitkijkpunt op 447m hoogte heb je een prachtig uitzicht.  Het draaiende restaurant op een hoogte van 351 m zat helaas vol vanavond, anders hadden we er gegeten. Om boven in de toren te komen gingen we met een glazen lift langs de buitenkant van de toren. Veel torens gezien maar dit was nieuw voor ons. Twee keer per jaar kun je de toren per voet beklimmen, 1776 treden. Jammer Jeroen, vandaag niet dus. Op 342 m in de toren kun je op een glazen vloer staan en naar beneden kijken, 113 verdiepingen omlaag. Ook kon je naar buiten op het outdoor observation deck, lekker windje zo hoog. Ook deze toren kunnen we weer af strepen. Op naar excursie 2.

Ripley's Aquarium of Canada. Dit ligt aan de voet van de CN tower, mooi dichtbij dus. In 2013 ging dit grootste overdekte aquarium van Canada open. Met 5.7 miljoen liter water op een oppervlak van 12.500 m. Er zijn 16.000 dieren behorend tot 450 soorten. In de Dangerous Lagoon voerde een onderwatertunnel ons langs haaien en zaagvissen. In de Ray Bay zwemmen stekelroggen achter enorme ramen en Planet Jellies had prachtige roze kwallen. (Voor zover je kwallen prachtig kunt vinden). Ook hebben we de zeldzame blauwe kreeft gezien. Leuk om allemaal een keer te zien, maar erg druk en lawaaierig met kinderen.  Na de lunch, gezond met een salade maar aangevuld met friet en een hotdog, ach ja het is vakantie, op naar avontuur 3.

Op de boot langs de sky line van Toronto. Waar ook de CN Tower weer mooi in beeld kwam. Tevens een  stukje eiland hoppen tussen de Toronto Islands.  325ha grote en 11 km lange eilanden. Centre island is een beetje een feesteiland met festivals en concerten etc.  Bij Hanlan's Point ligt de jachthaven. Grappig detail, de boten hebben de namen van de beroepen van de eigenaren, zoals dentist, doctor etc. Vreemd ik zie geen boot met de naam "carbidgeman"  ;-) Op Wards Island ligt een dorpje met een paar 100 inwoners. Terug varen we weer langs de sky line en krijgen de gelegenheid nog een paar mooie plaatjes te schieten. Zo vloog de dag om.

Op weg naar de auto kwamen we langs een wijn winkel, verhip die verkocht de wijn van het Peller Estates waar we gisteren waren. Die was goed  bevallen, dus nog maar een flesje meenemen (of 2).

Auto was snel weer gevonden en lekker weer naar ons hotel. Nog wel even een stevige file trotseren. Al met al om  ongeveer 18.00u terug. Om 19.30u eten en de dag afsluiten met een lekker toetje.

Morgen naar hotel drie 262km, we komen vast weer verrassende dingen tegen onderweg.

1. Jos:
    29 juli 2019
    weer veel gezien en meegemaakt, die CN Tower lijkt me ook fantastisch. Hebben jullie eigenlijk mooi weer?