Ottawa 3-8-2019

4 augustus 2019 - Ottawa, Canada

Het was een lange rit vandaag maar  zeker geen saaie. Soms moet je het hebben van de borden langs de snelweg en kun je hele leuke en interessante dingen tegen komen zoals vandaag.

Als eerste kwamen we langs een Bissonniere. Opgericht in 1994, is een bedrijf in Saint Prosper de Champlain, in het  hart van de regio Mauricie, halverwege tussen Montreal  en Quebec City. De boerderij biedt de ontdekking van bizons, avontuur en het plezier van het proeven van een high end product, in een unieke familiesfeer. De boerderij biedt de mogelijkheid om op het  terrein bizons te eten en op een zeer veilige manier een rondleiding te maken midden in een kudde bizons. Ook kun je hier bizon en snij producten kopen. Het was wel leuk hier, alleen vandaag geen rondleidingen helaas, wel hebben we de bizons gezien. En verder maar weer.

Wat zien we opeens op een bord langs de weg, musee de Gilles Villeneuve. Doen of niet doen? Tuurlijk doen, highway af en kijken of we het kunnen vinden. Niet zover van de weg af gelukkig. De entree was vrij duur en erg veel tijd hebben we niet, dus niet naar binnen gegaan, wel leuke fotoos gemaakt buiten met name bij het standbeeld van Gilles. Even op internet kijken of er nog  iets te vinden is over hem en wat schetst onze verbazing, hij ligt ook in deze plaats begraven. Daar moeten we ook heen dus. En dan kom je op het kerkhof en heb je een uitdaging, geen register, dus waar ligt hij. Ach ja en dan hebben brutale mensen de halve wereld. In een vd huizen naast het kerkhof zit een gezin buiten, gewoon  dom vragen dus. En deze man is zo enthousiast dat hij wel even met ons meeloopt. Bespaart een boel gezoek. Je zou mss pracht en praal verwachten maar het bleek een gewoon doorsnee graf. Desondanks toch indrukwekkend.

Villeneuve Won in zijn korte carrière 6 races. Hij verongelukte op  8 mei 1982 op circuit zolder tijdens zijn laatste   kwalificatieronde voor de grandprix van België . Jochen Mass reed een  langzame ronde en week uit voor de aanstormende Villeneuve , maar met het linker voorwiel reed Villeneuve in op Mass. Villeneuve werd gelanceerd en uit zijn bolide geslingerd. Hij belande  in de hekken wasr het medisch team hem nog  reanimeerde maar Villeneuve overleed later in het ziekenhuis van Leuven.

Wat van te voren nog op de planning stond was het proberen te vinden van een Sucrerie. En er is er één in de buurt, kijken of we hier ook geluk hebben en het vinden. Lang rijden,  te lang en we besluiten op te geven. Maar bij het opnieuw in toetsen van de navigatie blijkt toch dat we vlak bij zijn. Nog één poging dan, en ja hoor, ook gevonden. Helaas mochten we niet naar  binnen omdat het afgehuurd was voor een bruiloft. Toch trots dat we het maar mooi weer gevonden hebben.

Een Sucrerie biedt een ware traditie. Hier wordt het ahorn sap geoogst volgens de methode van weleer: de fakkel en de ketel. Tenslotte wordt ahorn sap omgezet in siroop .

Nog ruim 100 km en we zijn bij ons hotel. Midden in het centrum van Ottawa. Handig, kunnen we morgen de auto laten staan.

1. Jos:
    4 augustus 2019
    Leuk dat jullie dat graf van Villeneuve hebben gevonden. Je hebt dus geen bizonvlees gegeten? Jullie komen nog wel het een en ander tegen als ik zo lees, leuk.