Ottawa 4-8-2019

4 augustus 2019 - Ottawa, Canada

Dag twee in Ottawa. Heerlijk als je hotel midden in het centrum staat, dan zit je op loopafstand van vele mooie bezienswaardigheden.

We zijn begonnen bij Parliament Hill, waar hoog boven de Ottowa River de regeringsgebouwen staan. Deze bepalen het silhouet van de stad. In 1860 legde de Engelse kroonprins Edward de eerste steen voor de drie statige, in neogotische stijl opgetrokken gebouwen. In 1867 waren het East, West en Centre block gereed, mooi op tijd voor de eerste zitting van het kersverse parlement  van de Dominion of Canada. Met hun torens en groene koperen daken doen ze denken aan Westminster en Buckingham Palace. Het in 1865 voltooide East Block is het oudst. In het Centre Block , met de 92m hoge peace tower ervoor, komt het Canadese parlement  bijeen. De daarachter gelegen overkoepelde Parliament Library was het enige gebouw dat de brand in 1916 door stond. Wegens tijdgebrek hebben we de rondleidingen dit keer overgeslagen.

Door naar Byeward market, in het oudste gedeelte van de stad. Deze vroegere stadsmarkt- rond een gebouw dat aan een hangar doet denken, met zo'n 70 kramen op twee verdiepingen,  liggen nog meer winkels en kraampjes- vormt ook nu nog een ontmoetingsplaats voor mensen van binnen en buiten de stad. Hier verkoopt men vers fruit en groente. Bij de kramen zijn niet uitsluitend etenswaren te krijgen, maar ook andere zaken,  zoals orginele, zelfgemaakte kado artikelen of handgemaakte linnen bloezen. Natuurlijk even op de foto met de Canadian " Moose ". Na de wandeling kun je uitblazen in een van de cafés op de sfeervolle, gerestaureerde binnenplaats. Wij hebben heerlijk lokaal geluncht  bij één van de kraampjes op de markt. Einde van ons wandelen  vandaag, we halen de auto op om iets verder weg te kunnen. Het is ookal 14.30u inmiddels

Op zoek naar  het huis waar Juliana en Bernhard verbleven in WO II , en waar Margriet is geboren.  Acacia avenue 541. Even zoeken, maar gevonden. Het lijkt op Wassenaar in Canada. Wat een mooie huizen staan hier. Momenteel is het privé  bezit.

Verder gereden naar de Hog's Back Falls, officieel beter bekend als de Prince of Wales Falls, maar zelden aangeduid met deze naam. Dit zijn een reeks kunstmatige watervallen aan de Rideau River in Ottawa, Ontario, Canada. De watervallen liggen net ten noorden van Mooney's Bay een punt waar zich het Rideau kanaal splitst van de Rideau River.  Hierna even een ijsje gegeten, van deze bollen ijs kunnen ze in NL nog wat leren.

Wat worden de bezienswaardigheden hier slecht aangegeven. Op de gok toets je maar iets in op de navigatie wat enigzins in de buurt ligt en dan ben je op jezelf aangewezen om het te vinden. Gelukkig laten we ons niet snel kennen en zoeken net zolang tot we het gevonden hebben. Dat geldt ook voor onze laatste stop vandaag.

China Town. Het klinkt superleuk, en de boog waar  je onder door gaat is ook best mooi. Verder is het een opeen stapeling van chinese restaurants en is er geen  cultuur meer te vinden. We zijn er dan ook alleen door heen gereden en verder niet uitgestapt.

Terug naar het hotel. Even uitrusten en bijkomen van best een lange dag. Straks om 19.30u eten, in een Italiaans restaurant dit keer. En om  21.30u nog weer terug de stad inlopen want dan is  er een lichtshow bij de parlements gebouwen.

Morgen op weg naar hotel 7, in Huntsville. Weer een pittige rit van 362 km. Wie weet wat we onderweg weer ontdekken.

1. Jos:
    5 augustus 2019
    Prachtig die lichtshow bij de parlementsgebouwen. Jeroen sta jij bij jouw huis op nr. 541?? Leuk dat jullie het gevonden hebben. Verder veel mooie gebouwen en heel veel water.