Montreal 31-7-2019

1 augustus 2019 - Montreal, Canada

Vandaag besloten we te reizen met de metro en onze mooie Chrysler een dagje rust te geven. Je kunt in en om de stad moeilijk rijden omdat er heel veel weg werkzaamheden plaatsvinden.  Met de metro ging prima, voor de deur in en uitstappen. In no time bij het Olympische Stadion.

Parc Olympique de Montreal, werd gebouwd voor de spelen in 1976. Detail, wat niemand wss gemerkt heeft is dat het stadion bij lange na niet af was.  In 1987 was eigenlijk pas alles af, de toren als laatste .  Het olympisch stadion rijst als een ruimteschip op uit een zee van bruine huizen. Het geheel wordt overzien door de in een  gewaagde hoek van 45 graden neer gezette Tour de Montreal.  De toren, voltooid in 1987, is één van de symbolen van de stad. Hij is 175 m hoog en is de hoogste scheve  toren van de wereld.  We zijn met de cabine omhoog geweest naar het uitkijkpunt.   Vanuit het uitkijkpunt zag je twee pyramide vormige gebouwen, de verblijf plaatsen van de atleten. Alleen bereikbaar via een ondergrondse tunnel om taferelen als eerder in München te voorkomen. Nu  zitten er appartementen in. Tijdens de olympiade werd het sportcomplex bejubeld als een architectonische mijlpaal en symbool voor het opkomende Montreal. Na de spelen wachtte echter een koude douche ipv de beraamde 320 miljoen dollar waren de kosten 1.2 miljard dollar. Naar verluid is de schuld inmiddels afbetaald , mede doordat ze de accijns verhoogd hadden op tabaksproducten.

Dit was een prachtig avontuur om te zien. Hierna verder naar ons tweede doel van  de dag. Jardin Botanique de Montreal. In principe de straat oversteken en je bent er. Parkeer kosten sparen we uit vandaag, maar wel weer entree.

Ondanks het Noorse klimaat van Quebec  is dit een van  de mooiste en grootste botanische tuinen ter wereld. Grootste zou kunnen, maar mooiste vonden wij niet, dat was toch in China. Hier hebben ze wel een poging gedaan  om een Chinese tuin na te maken, met pagodes en goudvis vijvers, maar een beetje een laffe imitatie als je het echte hebt gezien.   Op het terrein staan verder nog tien enorme kassen, een stuk of 25 thema tuinen op 70 ha, een heel Arboretum  en ruim 22.000 soorten bloemen. We zagen lelies in alle kleuren en maten, ook de fuchsia kwam voorbij en ja, zelfs de afrikanen. Dit was wel erg mooi. We zijn nog bijna in het zonnetje in slaap gedoezelt in een ligstoel aan een prachtige vijver met waterlelies :-)  Gauw nog maar een koud biertje/sapje en de metro weer opzoeken.

Al met al een geslaagde dag. Morgen gaan we op weg naar hotel vijf, 236 km.

1. Jos:
    2 augustus 2019
    is die rode boot van jullie? was het maar waar!! Fijne rustige dag gehad, moet kunnen.