Montreal 30-7-2019

31 juli 2019 - Montreal, Canada

Opnieuw een lange rit vandaag 288km. Maar dit keer met onderbreking, gelukkig. Om 11.00 hadden we een reservering  voor een cruise over de St. Lawrence River.  We waren precies op tijd om de Thousand Islands te zien.

Thousand Islands is een wir war van kleine en nog kleinere eilandjes tussen Kingston en Brockville aan de St Lawrence River. Het getal duizend moet je niet te letterlijk nemen want eigenlijk gaat het om 1700 eilanden. Dan hebben we de rotsblokken nog niet meegeteld. De idyllische eilanden groep , de zuidelijkste uitloper van Canadian Shields, is ontstaan tijdens de laatste ijstijd.  In de 19e eeuw ontdekten rijke stedelingen dat de eilanden een prima vakantie bestemming vormen en lieten ze, ieder op een eigen eiland, luxe cottages bouwen. Inmiddels zijn alle eilanden privé eigendom.

Grappig detail is de kleinste internationale brug die twee eilanden verbind, één in Canada en de andere in Amerika (zie foto)We zijn dus officieel ook in Amerika geweest.

Sommige luxe cottages kijken wel paleizen, zo ook Boldt Castle. Het ligt op Heart Island en is helaas nooit voltooid.  George Boldt, die begon als borden wasser en eindigde als multi miljonair (kan Yvanka ;-) en eigenaar van het Waldorf Astoria hotel in New York, liet kort na 1900 een fantastisch gebouw verrijzen,  dat aan een Europese burcht doet denken. Het kasteel met 120 kamers,  kantelen en torens was een geschenk  voor zijn vrouw. Kort voor de voltooiing overleed zij echter. Boldt liet dáárop het werk stil leggen en zette nooit meer ern voet op het eiland. Gedurende 70 jaar keek niemand om naar het gebouw. Sinds 1977 vallen Heart Island en Boldt Castle onder the Thousand Islands Bridge Authority, die de restauratie van ee ruïne op zich nam. Het kasteel vormt één van de hoogtepunten  van een tocht langs de eilanden. Jammer dat er geen tijd was om het kasteel van binnen te bekijken.  Wel tijd voor een lekker kopje cappuccino, vreemd drinken mag buiten, wil je er taart bij moet je dit binnen eten. We nemen alleen de cappuccino en blijven lekker buiten aan het water zitten, we hebben straks in de auto ook nog  een lekkere koek.

Uurtje de higway maar weer op en dan op een  leuke picknick area onze eigen lunch opeten. Hier helaas weg gejaagd door een regenbui. Op weg naar, ja die hebben ze hier schijnbaar ook, een oude AKZO fabriek. Inmiddels buiten gebruik. Later deze vakantie bezoeken we nog een fabriek nog wel in gebruik. En dan zijn we er bijna, half uurtje nog ongeveer naar ons hotel. Wat een chaos, het lijkt of heel Montreal onder constructie is, maar we vinden het.  We mogen op de 23e verdieping maar liefst, wel mooi uitzicht (gordijnen hoeven  niet dicht,niemand kijkt naar binnen @kay :-) Vanavond even lekker gegeten in de stad en morgen sightseeing.

1. Jos:
    2 augustus 2019
    Nu heel veel mooie foto's gezien van olympisch stadion, prachtige tuin enz. Ik hoop dat mijn reactie nu wel overkomt. Jammer dat de vorige niet gelukt is.