Kingston 29-7-2019

30 juli 2019 - Kingston, Canada

Vandaag maar eens beginnen met het zoeken van een supermarkt voor ontbijt en lunch. Canada is duur qua boodschappen, te vergelijken met Zwitserland. Gelijk maar ontbijten op de parkeerplaats lekker profesories. Na brood met ham, kaas, jam en ja zelfs Philadelphia zalmspread, yoghurt en fruit gaan we op pad 262 km , beginnende over de highway. Dit is echt uitermate saai, lange eindeloze stukken 100km rijden. Even stoppen voor koffie dan maar,  starbucks, wel goede koffie dus. En maar weer op pad. De Sandbanks waar we naar toe wilden ging niet door, parkeerplaats vol daardoor  beetje sjacherijnig inmiddels, dus eindeloze weg maar vervolgen naar het hoogtepunt van de dag, met een veerpontje naar de overkant. Aan de overkant aan het water onze lunch  gegeten en besloten om niet verder over de higway te gaan  maar iets meer "binnendoor". Iets beter maar nog niet hoog scorend, ook weinig leuke dingen te zien onderweg. Deze dag komt niet hoog in onze lijst te staan. Vanavond hadden we gelukkig al een reservering voor het eten staan, in een luxe restaurant, wel verdiend na zo,n dag.  Het River Mill Restaurant ligt aan  de Cataraqui River, The River Mill is het enige restaurant in Kingston aan het water. Het restaurant zit aan de gehele waterkant zijde van het 125 jaar oude Woolen Mill Building. We hebben heerlijk eend en zalm gegeten. Detail: de vader van onze ober had gevochten bij de bevrijding van Nederland in Nijmegen@ de wereld is klein.

Vandaag zijn we van Toronto naar Kingston gereden. De geschiedenis van Kingston  gaat voor Canadese begrippen ver terug. In 1615 bereikte Samuël  de Champlain deze regio en in 1673 stichtte Frontenac, gouverneur van Nieuw-Frankrijk, hier op de plaats waar Lake Ontario en de St. Lawrence River in elkaar overgaan een militaire en pelshandel post. In 1687 liep hier het eerste zeilschip van Ontario van stapel en van 1841 tot 1844 was Kingston zelfs de hoofdstad van Canada. De mooie oude huizen en impossante kalk stenen gebouwen in het centrum van deze universiteitsstad, dat uitzicht biedt op Lake Ontario, herinneren aan deze korte periode.

Morgen op naar hotel vier. 288 km. Gelukkig staan hier een paar leuke dingen op programma onderweg.

1. Jos:
    30 juli 2019
    Misschien jammer van deze dag gelukkig volgen er nog meer. Lekker gegeten lees ik.
  2. Jos:
    1 augustus 2019
    Ik heb nu jullie foto's ook gezien.Die huizen lijken op het water gebouwd. Computer is gemaakt, morgen ga ik de rest lezen en reageren.